دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
30 آذر 1399 - 15:41

ادامه بن بست سیاسی در تشکیل دولت لبنان

یک روزنامه سعودی از آخرین تحولات در ارتباط با تشکیل دولت در لبنان خبر داده است.
کد خبر : 7968

پایگاه رهنما:

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط به نقل از منابع سیاسی آگاه نوشت، رایزنی‌هایی که با «میشل عون» رئیس‌‌جمهور و «جبران باسیل» وزیر خارجه پیشین لبنان و رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) صورت گرفته، باعث شده آنها از درخواست خود برای دستیابی به یک سوم تعیین کننده در دولت جدید در مقابل اختصاص کرسی‌های وزارتخانه‌های کشور و دادگستری به جریان متبوعشان دست بکشند.

این روزنامه افزود، اعضای تیم فرانسوی که از طرف «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور مسؤول تماس و رایزنی با مقامات لبنانی شده‌اند، با عون و باسیل تماس گرفته‌اند و درباره اصرار آنها برای دستیابی به یک سوم تعیین کننده در دولت لبنان صحبت کرده‌اند.

عون و باسیل در پاسخ گفته‌اند، مانعی برای دست کشیدن از این درخواست ندارند اما خواهان وزارتخانه‌های دادگستری و کشور هستند. تیم فرانسوی گفته‌های عون را به «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف انتقال داده اما الحریری با آن مخالفت کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع سیاسی به تحرکات جنبش حزب‌الله در این خصوص پرداخته شده و آمده است، «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله نیز در کاخ «بعبدا» با عون دیدار داشته، علاوه آنکه جبران باسیل نیز با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله دیدار کرده است.

الشرق الاوسط افزود، عون و باسیل همان پاسخی را به تیم فرانسوی داده‌اند به نصرالله اعلام کرده‌اند و گفته‌اند حاضر به تسهیل تشکیل دولت به شرط دستیابی به وزارتخانه‌های دادگستری و کشور هستند.

دولت «حسان دیاب» در پی انفجار مهیب بندر بیروت استعفا کرد؛ «مصطفی ادیب» که در دهم شهریور مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود نیز پنجم مهرماه انصراف خود را از این موضوع اعلام کرد و عقب کشید. اکنون «سعد الحریری» مأمور به تشکیل کابینه جدید شده اما پیشرفتی در این روند دیده نمی‌شود.

در حالی که انتظار می‌رفت پس از اعلام فهرست وزرای کابینه از سوی سعد الحریری نخست‌وزیر مکلف به میشل عون رئیس جمهوری لبنان، گامی مؤثری برای پایان دادن به بحران سیاسی یکساله و خلأ چند ماهه وجود دولت پس از انفجار بندر بیروت و استعفا حسان دیاب برداشته شود، اما روز جمعه روزنامه‌های لبنانی از رد کابینه پیشنهادی حریری توسط عون خبر دادند.

اعلام این فهرست اولین بار از زمان تعیین حریری به عنوان نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید در 22 اکتبر (2 آبان) صورت می‌گیرد.

الجمهوریه به نقل از منابعی درباره علت رد وزرای پیشنهادی سعد حریری نوشت: حریری با رهبران هیچ یک از احزاب دوگانه شیعی «حزب‌الله و امل» و همچنین حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» هماهنگی قبلی انجام نداده است.

ولید جنبلات، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه ، روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه النهار لبنان گفت که هیچ ارتباطی بین وی و حریری بر سر سهم دروزی ها در دولت بعدی وجود نداشته است. به همین ترتیب ، شیخ نعیم قاسم معاون رهبر حزب الله ، هفته گذشته در مصاحبه ای با تلویزیون المنار گفت که هیچ ارتباطی بین حزب‌الله و حریری درباره انتخاب وزرای شیعه در کابینه جدید وجود نداشته است.

همچنین در ارتباط با وزرای مسیحی پیشنهادی بدون رایزنی با احزاب مسیحی یعنی «جریان آزاد ملی»، حزب «الطاشناق» و «المرده» صورت گرفته است. این منبع در کاخ بعبدا همچنین گفت: " اختلافات طولانی بین عون و حریری بر سر نام بردن از وزرای مسیحی مانع عمده ای برای تشکیل کابینه است." در واقع اختلاف عون و حریری همچنان در مورد نام بردن از 9 وزیر مسیحی در کابینه 18 نفره پیشنهادی حریری از متخصصان غیرحزبی برای انجام اصلاحات فوری تداوم دارد.

یکی دیگر از اختلافات عمده تلاش حریری برای سپردن چهار وزارتخانه کلیدی دفاع ، کشور ، دارایی و امور خارجه به افراد مورد نظر خود تحت عنوان"وزارتخانه های مستقل" می‌باشد.

بن بست در تشکیل کابینه در حالی است که لبنان با بحران‌های متعددی دست به گریبان است، از جمله بحران اقتصادی، جهش نگران کننده مبتلایان به ویروس کرونا و عواقب سنگین انفجار بندر بیروت که منجر به کشته شدن نزدیک به 200 نفر و بی‌خانمان شدن 300000 نفر و خسارت میلیاردها دلاری شد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات